عقاید من

یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو

عقاید من

یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو

  • ۰
  • ۰

امام حسین (ع) 2

ادامه زنگی نامه امام حسین (ع)...

واقعه کربلا

تابلو عصر عاشورا، اثر محمود فرشچیان

نوشتارهای اصلی: کربلا، عاشورا، شهدای کربلا، خطبه‌های امام حسین(ع) در روز عاشورا، و اسیران کربلا

پس از اینکه امام حسین(ع) از بیعت با یزید خودداری کرد سپاهیان عمر سعد آماده جنگ با او شدند و سرانجام در روز دهم محرم سال ۶۱ق (ر.ک: روز عاشورا، واقعه عاشورا) در کربلا جنگ درگرفت. امام(ع) تا آنجا که توانست، کوشید وجدان خفته سپاهیان کوفه را با سخنانی که سراسر خیرخواهی و دلسوزی و روشنگر حقیقت بود بیدار سازد. به آنها گفت که این آخرین فرصتی است که برای انتخاب زندگی آزاد به آنها داده می‌شود. اگر این فرصت را از دست بدهند، دیگر هیچگاه روی رستگاری نخواهند دید. اگر به این عزت، پشت پا زنند، به دنبال آن، زندگی پر از خواری و مذلت در انتظار ایشان است. برای همین بود که نخستین ساعات روز دهم محرم نیز به پیغام آوردن و پیغام بردن و سخن گفتن و خطبه خواندن گذشت. در این لحظات حساس و پراضطراب از سوی حسین و اصحاب او چند خطبه کوتاه خوانده شده است. این خطبه‌ها که تاریخ، آن را ضبط کرده است، سندهایی گرانبهاست؛ سندهایی که بیش از آن که نشان دهنده روح آزادگی و شرف و پرهیزگاری باشد، نمایانگر نقطه اوج شفقت و دلسوزی بر مردم گمراه و تلاش و کوشش انسانی برای نجات چنین مردم است. یکی از خطبه‌های امام حسین(ع) در آن ساعات پراضطراب این است:

عطار نیشابوری:

در تموز کربلا تشنه جگر

سربریدندش!چه باشد زین بتر؟

با جگرگوشه پیمبر این کنند

وانگهی دعوی داد و دین کنند!

کفرم آید هر که این را دین شمرد!

قطع باد از بن زبانی کاین شمرد!

دانشنامه امام حسین، ج۱۰، ص۳۲۷-۳۲۸.

مردم، شتاب مکنید. سخن مرا بشنوید. من خیر شما را می‌خواهم، من می‌خواهم به شما بگویم برای چه کاری به سرزمین شما آمده‌ام! اگر سخن مرا شنیدید و انصاف دادید و دیدید من درست می‌گویم، این جنگ که هر لحظه ممکن است درگیرد، از میان برخواهد خاست. اگر به سخن من گوش ندهید، اگر به راه انصاف نروید، زیان آن دامنگیر شما خواهد شد. مردم، می‌دانید من کیستم؟ می‌دانید پدر من کیست؟ آیا کشتن من بر شما رواست؟ و آیا رواست حرمت مرا در هم بشکنید؟ مگر من پسر دختر پیغمبر شما نیستم؟ مگر پدر من وصی پیغمبر و پسر عموی او و نخستین مسلمان نیست؟ آیا این حدیث را شنیده‌اید که پیغمبر درباره من و برادرم گفت: این دو فرزند من، دو سید جوانان اهل بهشت‌اند؟ اگر گفتار مرا راست می‌دانید، بهتر، به خدا تا خود را شناخته‌ام دروغ نگفته‌ام. و اگر گمان می‌کنید من دروغ می‌گویم، هنوز از اصحاب محمد(ص) چند تن زنده‌اند می‌توانید از آنها بپرسید: جابر بن عبدالله انصاری، ابو سعید خدری، سهل ساعدی، زید بن ارقم، انس بن مالک! آنها به شما خواهند گفت که آنچه می‌گویم، درست است. مردم به چه مجوز شرعی می‌خواهید خون مرا بریزید؟

جای هیچ تردید نیست که امام این سخنان را برای رهایی از چنگ دشمن و یا بیم از کشته شدن نگفته است. او اگر چنان چیزی می‌خواست، چند روز پیش، بهتر ممکن بود. این گفتار که هر کس شامه‌ای درست و نابیمار داشته باشد، بوی آشتی طلبی و خیرخواهی و مردم دوستی را از آن به خوبی می‌شنود، نمونه‌ای از گفتارهایی است که در سراسر تاریخ تنها چند تن در چنین شرایطی ایراد کرده‌اند. سخن مردان خداست. سخن کسی است که رسالت خود را در بیدار کردن وجدانهای به خواب رفته می‌داند. کسی که خود را در میان شعله‌های شرار خشم و طغیان شهوت که توده جاهل در آن می‌سوزد، می‌افکند و می‌کوشد تا آنجا که ممکن است یک دو تن را برهاند و از میان این شعله بیرون برد.[۱۲۳]

سرانجام جنگ درگرفت و ضمن چند ساعت درگیری امام حسین(ع) و مردان و جوانانی که همراه او بودند شهید شدند و زن و فرزندان امام را اسیر کردند و به کوفه و از آن جا به شام بردند. تنها از کشتن امام سجاد(ع) چون بیمار بود چشم پوشیدند.[۱۲۴]

ویژگیها و فضایل

نوشتارهای اصلی: اهل بیت(ع)، اصحاب کسا، مباهله، آیه تطهیر، و حدیث ثقلین

امام حسین(ع) پس از شهادت امام حسن(ع)، با وجود افرادی که به سن از وی بزرگ‌تر بودند، شریف‌ترین فرد از بنی هاشم به شمار می‌رفت[۱۲۵] و آنها در امور خویش با او مشورت می‌کردند و نظر او را بر رأی دیگران ترجیح می‌دادند.[۱۲۶]

امام حسین(ع) سپیدچهره بود.[۱۲۷]‌گاه عمامه‌ای از خز[۱۲۸] و‌گاه عمامه‌ای سیاه بر سر می‌گذاشت.[۱۲۹] موی سر و محاسن خود را خضاب می‌نمود.[۱۳۰] در بیشتر منابع حدیثی و تاریخی و رجالی کهن از شباهت وی به پیامبر اکرم(ص) سخن گفته شده[۱۳۱] و در روایتی شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) وصف شده است.[۱۳۲] در روایتی دیگر از امام علی(ع)، وی فرزندش حسین را شبیه‌ترین فرد به خود از نظر خُلق و خو و رفتار، دانسته است.[۱۳۳]

نقش دو انگشتری او یکی «لااله الّااللّه، عُدَّةٌ للِقاءاللّه» و دیگری «ان اللّه بالغُ اَمْرِه» بود.[۱۳۴]

امام حسین(ع) ۲۵ بار، همراه با نزدیکانش، پیاده حج گزارد.[۱۳۵]

دشمنان امام نیز به فضائل او معترف بودند، چنان که معاویه می‌گفت که حسین همچون پدرش علی اهل غدر و حیله نیست.[۱۳۶] عمرو بن عاص او را محبوب‌ترین فرد از زمینیان نزد اهل آسمان می‌دانست.[۱۳۷]

او همواره احترام برادرش، امام حسن(ع)، را پاس می‌داشت و در برابرش سخن نمی‌گفت،[۱۳۸] هیچگاه جلوتر از وی راه نمی‌رفت و در جایی که هر دو حضور داشتند، در سخن گفتن، بر او پیشی نمی‌گرفت و اظهار نظر نمی‌کرد.[۱۳۹] حتی با اینکه بسیار بخشنده بود و در مدینه به جود و کرم شناخته شده بود[۱۴۰] اما در بخششهایش نیز سعی داشت به امام حسن(ع) احترام گزارد. گفته‌اند محتاجی به نزد امام حسن(ع) آمد و از او کمک خواست، امام حسن(ع) مبلغی را به او کمک کرد. این مرد سپس برای دریافت کمک بیشتر نزد امام حسین(ع) رفت و امام(ع) پس از آگاهی از عطایای امام حسن(ع) جهت پاسداشت حرمت برادرش یک دینار کمتر از او به فقیر کمک کرد.[۱۴۱]

وی با مسکینان می‌نشست، دعوت آنان را می‌پذیرفت و با آنان غذا می‌خورد و آنان را نیز به خانه خود دعوت می‌کرد و آنچه در منزل داشت از ایشان دریغ نمی‌کرد.[۱۴۲] اگر سائلی از او درخواست می‌کرد و امام در حال نماز بود، نمازش را کوتاه می‌کرد و هر چه در اختیار داشت، به او می‌داد.[۱۴۳] او غلامان و کنیزانش را در قبال خوش رفتاریشان آزاد می‌کرد. گفته‌اند کنیزی را که معاویه همراه با اموال و لباسهای فراوانی برایش هدیه فرستاده بود، در ازای خواندن آیاتی از قرآن و سرودن شعری درباره فنای دنیا و مرگ انسانها آزاد کرد و اموال را بدو بخشید.[۱۴۴] حتی یک بار یکی از غلامانش کار ناشایستی کرد که درخور عقاب بود ولی چون غلام آیه وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ (ترجمه: و از مردم در می‌گذرند)[۳–۱۳۴] خواند، او را بخشید؛ و چون غلام گفت: وَاللَّـهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (ترجمه: و خداوند نکوکاران را دوست دارد.)[۳–۱۳۴] امام او را در راه خدا آزاد کرد.[۱۴۵] وی دَین اسامة بن زید را، که در بستر بیماری افتاده و از پرداختش عاجز مانده بود، از جانب او پرداخت.[۱۴۶]

بنابه روایتی، زمین و اشیایی را که به او ارث رسیده بود، پیش از دریافت آن بخشید.[۱۴۷] دیه مردی را در ازای پاسخ به سه پرسش به طور کامل پرداخت و انگشتری‌اش را نیز بدو عطا کرد.[۱۴۸] بخشش او به حدی بود که زن و مردی یهودی به سبب این خلق نیکوی او مسلمان شدند.[۱۴۹] او به آموزگار فرزندانش مال و لباس بسیار بخشید و دهانش را از دُرّ پرکرد، در حالی که می‌گفت این جبران کننده تعلیم تو نیست.[۱۵۰] درباره حلم امام(ع) گفته‌اند که وقتی مردی شامی به او و پدرش ناسزا گفت، از او درگذشت و او را مورد لطف قرار داد.[۱۵۱] گفته شده است اثر انبان آذوقه‌ای که برای ایتام و مساکین بر پشتش حمل می‌کرد، در روز شهادت آشکار بود.[۱۵۲]

گفته‌اند هنگام توهین مروان به مادر امام(ع)، وی قاطعانه با مروان برخورد کرد.[۱۵۳] همچنان که در برابر سبّ امام علی(ع) از سوی امویان، به شدت واکنش نشان می‌داد.[۱۵۴]

مطالعه بیشتر

  • شهیدی، سید جعفر، پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین امام علیه‌السلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۴.

پانویس

  1. المفید، الارشاد، قم: سعید بن جبیر، ۱۴۲۸ق.، ص۲۸۸.

  2. دایرة المعارف تشیع، زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی و کامران فانی و بهاء‌الدین خرمشاهی، ج۲، صص۳۴۹-۳۵۴؛ ابن سعد، ج۶، ص۳۹۹؛ ابوالفرج اصفهانی، ص۵۱؛ مفید، ج۲، ص۲۷.

  3. حاج منوچهری، فرامرز، حسین(ع) (امام)، در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۲۰، مدخل صص۶۶۴-۶۶۵.

  4. برای نمونه ر.ک: کلینی، ج۶، ص۳۳ـ۳۴؛ ابن بابویه، علل الشرایع، ج۱، ص۱۳۷ـ۱۳۸؛ طوسی، ۱۴۱۴، ص۳۶۷؛ برای نقد محتوایی روایات دیگر رجوع کنید به قرشی، ج۱، ص۳۱ـ۳۲.

  5. ابن شهرآشوب، پیشین، ج۳، ص۳۹۷؛ العاملی، ابن حاتم؛ الدرالنظیم، قم، جامعه مدرسین، بی‌تا، ص۷۷۶ و إربلی، علی بن عیسی؛ کشف الغمه، تبریز، مکتبة بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق.، ج۱، ص۵۲۵.

  6. شیخ صدوق؛ علل الشرائع، پیشین، ص۱۳۸؛ ابن شهرآشوب، پیشین، ج۳، ص۳۹۷ و إربلی، پیشین، ص۵۲۵. در برخی منابع به این حدیث "مشبّر" نیزاضافه شده است: البلاذری، پیشین، ج۱، ص۴۰۱.

  7. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۸۶، به نقل از یدالله مقدسی، باز پژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع)، ص۲۸۹.

  8. ابن سعد، ج۱، ص۳۵۷؛ دولابی، ص۱۰۰.

  9. ج ۶، ص۴۰۰ـ۴۰۱.

  10. ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۲۳؛ قس ابن حنبل، ج۶، ص۳۴۰؛ دولابی، ص۱۰۶؛ بهاءالدین اربلی، ج۲، ص۳۰۸، ۳۲۰، ۳۴۸ـ۳۴۹، که این موضوع را به امام حسن(ع) نسبت داده‌اند.

  11. موسوعة کلمات الامام حسین ع، ص۳۸؛ به نقل از فرهنگ عاشورا، محدثی وابن ابی شیبه، ج۸، ص۶۵؛ ابن قتیبه، ۱۹۶۰، ص۲۱۳؛ طبرانی، ج۳، ص۹۴؛ مفید، همانجا.

  12. ص ۲۰۱.

  13. فرهنگ عاشورا ص۳۹.

  14. ابن ابی الثلج، ص۲۸؛ ابن طلحه شافعی، ج۲، ص۳۷۴.

  15. ابن ابی الثلج، همانجا.

  16. ابن طلحه شافعی، همانجا.

  17. برای فهرستی از القاب آن حضرت رجوع کنید به ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۶.

  18. ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۶.

  19. ر.ک: حِمْیری، ص۹۹ـ۱۰۰؛ ابن قولویه، ص۲۱۶ـ۲۱۹؛ طوسی، ۱۴۱۴، ص۴۹ـ ۵۰؛ مجلسی، ج۳۷، ص۹۴ـ۹۵.

  20. الکلینی، الکافی، ج۱، ص۴۶۳؛ شیخ طوسی؛ تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۱؛ طوسی، ۱۴۰۱، همانجا؛ ابن عبدالبرّ، ج۱، ص۳۹۲؛ ابن سعد؛ الطبقات الکبری، خامسه۱، ص۳۶۹؛ شیخ مفید؛ المقنعه، ص۴۶۷؛ الموفق بن احمدالخوارزمی، مقتل الحسین(ع)، ج۱، ص۱۴۳.

  21. ابن سعد، ج۶، ص۳۹۹؛ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۶؛ دولابی، ص۱۰۲، ۱۲۱؛ ابوالفرج اصفهانی، ص۵۱؛ احمد بن یحییالبلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۴۰۴؛ محمد بن جریرالطبری، تاریخ الأمم و الملوک (تاریخ الطبری)، ج۲، ص۵۵۵؛ شیخ مفید؛ الارشاد، ج۲، ص۲۷ و علی بن الحسین المسعودی، التنبیه و الاشراف، ص۲۱۳.

  22. مجلسی، ج۴۴، ص۲۰۱؛ شیخ مفید؛ مسار الشیعه، ص۶۱؛ محمد بن المشهدی؛ المزار[الکبیر]، ص۳۹۷؛ شیخ طوسی؛ مصباح المتهجد، صص۸۲۶ و۸۲۸ و سید بن طاوس؛ اقبال الاعمال، صص۶۸۹-۶۹۰.

  23. ابن سعد، ج۶، ص۴۴۱؛ بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۵۱۲؛ طبری، ج۵، ص۳۹۴، ۴۰۰؛ طوسی، ۱۴۰۱، ج۶، ص۴۱ـ۴۲؛ قس طبری، ج۵، ص۳۹۴، که بنابر روایتی شهادت امام را در ماه صفر دانسته است؛ ابن ابی الثلج، همانجا، که سال شهادت را شصتم هجری ذکر کرده است.

  24. ابن سعد، همانجا؛ طبری، ج۵، ص۴۲۲؛ ابوالفرج اصفهانی؛ طوسی، ۱۴۰۱، همانجاها.

  25. طبری؛ ابوالفرج اصفهانی؛ طوسی، ۱۴۰۱، همانجاها.

  26. دولابی، ص۱۳۳.

  27. کلینی؛ طوسی، ۱۴۰۱، همانجاها

  28. فضل بن حسن طبرسی، ۱۴۱۷، همانجا.

  29. مسعودی، تنبیه، ص۳۰۳؛ ناطق بالحق، ص۱۱.

  30. الاصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، تحقیق، تقدیم وإشراف: کاظم المظفر، النجف الأشرف: منشورات المکتبة الحیدریة، ۱۳۸۵/۱۹۶۵، ص۵۱.

  31. ابن سعد؛ الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۵۱؛ نیز ر.ک: ابن قتیبه، ۱۹۶۰، ص۲۱۳؛ بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰؛ یعقوبی، همانجاها؛ طبرانی، ج۳، ص۱۱۵، که سن امام را ۵۶ سال نوشته‌اند.

  32. فضل بن حسن طبرسی، ۱۴۱۷، همانجا؛ نیز رجوع کنید به کلینی، ج۱، ص:۴۶۳ ۵۷ سال و چند ماه؛ ابن ابی الثلج؛ مسعودی، تنبیه، همانجاها.

  33. ابن سعد؛ ابن قتیبه، ۱۹۶۰، همانجاها؛ طبرانی، ج۳، ص۹۸ـ۹۹، ۱۰۳، ۱۰۵؛ طوسی، ۱۴۰۱، همانجا.

  34. برای اقوال گوناگون درباره سن امام به هنگام شهادت و روز و ماه و سال آن رجوع کنید به مزّی، ۱۴۲۲، ج۶، ص۴۴۵ـ۴۴۶.

  35. مصعب بن عبداللّه، ص۵۹؛ مفید، ج۲، ص۱۳۵؛ بیهقی، ج۱، ص۳۴۹؛ ابن شهر آشوب، ج۴، ص۷۷، ۱۱۳.

  36. ص ۲۴۹.

  37. ص ۲۴۹.

  38. المفید، الارشاد، ج۲، ص۴۹۱.

  39. سیدمحسن امین، فی رحاب ائمه اهل بیت علیهم السلام، ج۴، ص۷۳.

  40. علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمه، ج۲، ص۲۱۵.

  41. ابن شهر آشوب، مناقب، ج۳، ص۷۷.

  42. علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمه، ج۲، ص۲۱۴.

  43. ر.ک: مصعب بن عبداللّه، ص۵۷ـ ۵۹؛ بخاری، ص۳۰؛ مفید، همانجا.

  44. ر.ک: دلائل الامامة، ص۷۴؛ ابن شهر آشوب، ج۴، ص۷۷؛ ابن طلحه شافعی، ج۲، ص۶۹.

  45. دلائل الامامة، ص۷۴؛ ابن شهر آشوب، همانجا.

  46. ج ۲، ص۶۹.

  47. کاشفی، ص۳۸۹ـ۳۹۰؛ امین، ج۷، ص۳۴.

  48. مصعب بن عبداللّه، همانجا؛ مفید، ج۲، ص۱۳۵؛ ابن شهرآشوب، همانجا.

  49. ربانی خلخالی، علی، چهره درخشان امام حسین علیه‌السلام، ص۲۲، به نقل از جنات الخلود، ص۲۳.

  50. ابن سعد، ج۳، ص۲۱۴؛ مصعب بن عبداللّه، همانجا؛ ابن حبیب، ص۴۰۴.

  51. مفید، الارشاد، ج۲، ص۴۹۱؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۳۲۹.

  52. ابن شهر آشوب، مناقب، ج۳، ص۷۷.

  53. ربانی خلخالی، چهره درخشان امام حسین علیه‌السلام، ص۲۲، به نقل از جنات الخلود، ص۲۳؛ و نیز امین، سیدمحسن، فی رحاب ائمه اهل بیت علیهم السلام، ج۴، ص۷۳؛ ابن شهر آشوب، مناقب، ج۳، ص۷۷.

  54. ربانی خلخالی، علی، ص۲۲، به نقل از جنات الخلود، ص۱۹۷. و نیز به نقل از معالی السبطین، ج۲، ص۲۱۴.

  55. جنات الخلود، ص۱۹۹؛ ابصار العین فی انصار الحسین، ص۳۶۸؛ به نقل از ربانی خلخالی، چهره درخشان امام حسین علیه‌السلام، ص۲۲.

  56. قمی، منتهی الامال، ج۱، صص۷۷۶ـ۷۷۷.

  57. ج ۶، ص۳۹۹.

  58. موسوعه کلمات الرسول الاعظم، المجلد السادس، کتاب الحسنین(ع) و کتاب اهل البیت(ع)، ص۲۲، به نقل از شرح الاخبار ۳: ۷۴ ح ۹۹۵.

  59. احمد بن حنبل؛ پیشین، ج۴، ص۱۷۲؛ حاکم نیشابوری؛ پیشین، ج۳، ص۱۷۷ و القزوینی، محمد بن یزید؛ سنن ابن ماجه، ج۱، ص۵۱.

  60. شیخ صدوق؛ کمال الدین، ج۱، ص۲۶۲؛ سیدبن طاوس؛ الطرائف، ج۱، ص۱۷۴ و قمی، علی بن محمد؛ کفایة الاثر، ص۴۶؛ مقتل خوارزمی، ج۱، ص۱۴۶ - کمال الدین صدوق، ص۱۵۲.

  61. قمی، کفایة الاثر، ص۴۵؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۳۶، ص۳۰۴.

  62. طبرسی؛ اعلام الوری بأعلام الهدی، ج۱، ص۴۳۲؛ المقریزی، پیشین، ج۶، ص۱۱ و خرگوشی نیشابوری، ابو سعید، ۱۴۲۴، ج۵، ص۳۳۴.

  63. ابن سعد؛ پیشین، ج۱۰، ص۲۶۶؛ احمد بن حنبل؛ پیشین، ج۲، ص۴۴۰ و حاکم نیشابوری؛ المستدرک، ج۳، ص۱۶۶. و نیز سنن ترمذی، ج۵، ص۳۲۴.

  64. احمد بن حنبل، پیشین، ج۵، ص۳۵۴؛ الترمذی، سنن، تحقیق عبدالرحمن محمد عثمان، ج۵، ص۳۲۲؛ ابن حبان؛ صحیح، ج۱۳، ص۴۰۲ و حاکم نیشابوری؛ پیشین، ج۱، ص۲۸۷.

  65. سنن ترمذی، ج۵، ص۳۲۳.

  66. الدینوری، الامامه و السیاسه، ج۱، ص۲۹-۳۰؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۷۵؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۲۲، ص۳۲۸.

  67. النمیری، عمر بن شبه؛ تاریخ المدینة المنوره، ج۳، ص۷۹۹؛ ابن سعد؛ الطبقات الکبری، ج۱، ص۳۹۴؛ الذهبی؛ تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، تحقیق عمر عبدالسلام تدمری، ج۵، ص۱۰۰؛ ابن شهرآشوب؛ المناقب، ج۴، ص۴۰ و البغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۵۲.

  68. النمیری، پیشین، ج۳، ص۷۹۹؛ ابن سعد، پیشین، ج۱، صص۳۹۴-۳۹۵؛ الذهبی، پیشین، ج۵، ص۱۰۰؛ المتقی الهندی، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۳، ص۶۵۴ و البغدادی، پیشین، ج۱، ص۱۵۲.

  69. ابن الفقیه، احمد بن محمد، البلدان، تحقیق یوسف الهادی، ص۷۵۰؛ ابن الجوزی، المنتظم، ج۵، ص۷؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۳، ص۱۰۹.

  70. معتزلی، ج۸، پیشین، صص۲۵۳-۲۵۴ و کلینی؛ الکافی، ج۸، ص۲۰۷.

  71. بلاذری، انساب الاشراف، ۲۱۶/۳-۲۱۷؛ الامامة، ۴۰/۱ به بعد؛ مالقی، محمد، التمهید و البیان، به کوشش محمد یوسف زاید، قطر، ۱۴۰۵ق، ۱۱۹-۱۹۴؛ مقدسی، البدء و التاریخ، به کوشش کلمان هوار، پاریس، ۱۹۱۶م، ۲۰۶/۵؛ عاملی، الحیاة السیاسیة للامام الحسن(ع)، قم، ۱۴۰۵ق، ۱۴۰ به بعد؛ به نقل حاج منوچهری، فرامرز، «حسین(ع)، امام»، در دانشنامه بزرگ اسلامی، ج۲۰، ص۶۷۸.

  72. حاج منوچهری، فرامرز، «حسین(ع)، امام»، در دانشنامه بزرگ اسلامی، ج۲۰، ص۶۷۸.

  73. بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۱۸۷، ۲۱۳، ۲۴۶، ۳۲۳؛ مسعودی، مروج، ج۳، ص۱۰۴ـ۱۱۴، ۱۳۶.

  74. نصربن مزاحم، ص۱۱۴ـ۱۱۵.

  75. ابن شبّه نمیری، ج۱، ص۲۲۷؛ نهج البلاغة، نامه ۲۴.

  76. بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۳۵۶، قس ج۲، ص۳۵۷.

  77. ر.ک: ابن قتیبه، ۱۴۱۰، ج۱، ص۱۸۱؛ بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۳۵۵ـ ۳۵۶؛ مفید، ج۱، ص۲۵؛ مجلسی، ج۴۲، ص۲۳۵، ۲۹۴ـ ۲۹۵.

  78. ابن ابی الثلج، همانجا؛ دلائل الامامة، ص۱۵۹، ۱۷۷.

  79. الطبری، محمد بن جریر؛ پیشین، ج۵، ص۱۶۵.

  80. کشی، پیشین، ص۱۱۰؛ و علامه مجلسی؛ پیشین، ج۴۴، ص۶۱.

  81. الطبری، محمد بن جریر؛ ج۵، ص۱۶۶؛ ابن¬الجوزی؛ المنتظم، ج۵، ص۱۸۴ و ابن¬کثیر؛ البدایه و النهایه، ج۸، ص۱۹.

  82. المفید، الارشاد، قم: سعید بن جبیر، ۱۴۲۸ق، ص۲۹۰.

  83. صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ص۲۵۷ـ۲۵۸؛ خزاز رازی، ص۱۳ـ۱۴، ۲۳، ۲۸ـ۲۹، و خزاز رازی، ص۲۱۷، ۲۲۱ـ۲۲۳.

  84. ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۱۹؛ کلینی، ج۱، ص۳۰۱ـ۳۰۲؛ خزاز رازی، ص۲۲۹؛ فضل بن حسن طبرسی، ۱۴۱۷، ج۱، ص۴۲۱ـ۴۲۳؛ نیز برای اعتراف محمد حنفیه به امامت آن حضرت ر.ک: همان، ج۱، ص۴۲۳.

  85. ج ۲، ص۳۰ـ۳۱.

  86. طبرسی، فضل بن حسن، ۱۴۱۷، ج۱، ص۴۲۳ـ۴۲۴.

  87. صدوق، الامالی، ص۴۲۵؛ همو، التوحید، صص۳۰۷ـ۳۰۸.

  88. ابن بابویه، التوحید، ص۸۰؛ ابن عساکر، ج۱۴، ص۱۷۴، ۱۸۰، ۱۸۳ـ۱۸۴.

  89. صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۶۸؛ خزاز رازی، ص۲۳۰ـ۲۳۴.

  90. فضل بن حسن طبرسی، ۱۴۱۷، ج۱، ص۴۲۳؛ برای نمونه ر.ک: صفار قمی، ص۲۹۱؛ ابن بابویه، کمال الدین و تمام النعمة، ص۵۳۷؛ طوسی، ۱۴۰۱، ج۵، ص۴۷۰؛ قطب راوندی، ج۱، ص۲۴۵ـ۲۴۶؛ دلائل الامامة، ص۱۸۱ـ۱۸۳، ۱۸۶، ۱۸۸ـ۱۸۹؛ ابن عساکر، ج۱۴، ص۸۲؛ ابن شهرآشوب، ج۴، ص۵۷، ۵۹ـ۶۰؛ مجلسی، ج۴۴، ص۱۸۵ـ۱۸۶؛ هاشم بن سلیمان بحرانی، ج۲، ص۸۳ـ۲۳۰.

  91. شیخ مفید؛ الارشاد، ج۲، ص۳۲؛ ابن شهر آشوب؛ مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۸۷.

  92. همان (ابن سعد؟)، ج۶، ص۴۲۲ـ۴۲۳؛ بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۴۵۸ـ۴۵۹؛ مفید، ج۲، ص۳۲.

  93. ابن سعد، همانجا؛ قس بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۴۵۹ـ۴۶۰.

  94. البلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۱۵۲؛ الدینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود؛ الاخبار الطوال، ص۲۲۲.

  95. طبرسی، احمد بن علی؛ الاحتجاج، ج۲، ص۲۹۶ و مجلسی، محمد باقر؛ بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۲۷.

  96. حرانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، صص۲۳۷-۲۳۹؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۷، صص۷۹-۸۱.

  97. الدینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود؛ پیشین، صص۲۲۴-۲۲۵؛ البلاذری، احمد بن یحیی؛ پیشین، ج۵، صص۱۲۰-۱۲۱و الدینوری، ابن قتیبه؛ پیشین، ج۱، صص۲۰۲-۲۰۴.

  98. الدینوری، پیشین، ج۱، صص۲۰۸-۲۰۹ و الکوفی، ابن اعثم؛ الفتوح، ص۳۳۹.

  99. همان، ج۶، ص۴۲۲؛ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۸؛ ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۳۷ـ۳۳۹، ۳۴۲ـ۳۴۳؛ طبری، ج۵، ص۳۰۳.

  100. الذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۲۹۱.

  101. الدینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود؛ پیشین، ص۲۲۴؛ کشّی، محمد بن عمر؛ رجال الکشی، ص۴۸.

  102. ابن سعد، ج۶، ص۴۲۳؛ طبری، ج۵، ص۳۲۲؛ ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۴۹ـ۳۵۰؛ صدوق، امالی، ص۲۱۵ـ۲۱۶.

  103. البدایه و النهایه، ج۸، ص۲۳۵.

  104. الکتبی، فوات الوفیات، ج۲، ص۶۴۵.

  105. الکامل، ج۳، ص۴۹۰.

  106. الکامل، پیشین، ج۳، ص۴۹۰ و طبری، محمد بن جریر؛ تاریخ الأمم و الملوک (تاریخ الطبری)، ج۵، ص۲۸۵ و خلیفة بن خیاط؛ تاریخ خلیفة بن خیاط، ص۱۲۹.

  107. الکامل، ج۴، ص۱۲۷؛ تاریخ مدینه دمشق، پیشین، ص۴۰۶.

  108. تاریخ الطبری، پیشین، ج۵، ص۲۳۲ و اصفهانی، ابوالفرج؛ الاغانی، ج۱۷، ص۱۳۶ و الکامل، پیشین، ج۳، ص۳۸.

  109. معجم البلدان، ج۲، ص۵۳۳.

  110. معجم البلدان، ج۴، ص۱۸۸.

  111. تاریخ مدینه دمشق، پیشین، ص۴۰۵-۴۰۶ و الاغانی، پیشین، ج۱۷، ص۱۳۶ و معجم البلدان، پیشین، ج۴، ص۱۸۸- ۱۸۹ و انساب الاشراف، پیشین، ص۲۸۸-۲۸۹.

  112. تاریخ الطبری، ج۵، ص۲۳۲.

  113. تاریخ الطبری، ج۵، ص۳۰۳؛ الکامل، ج۳، ص۵۰۳.

  114. علی بن الحسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ص۶۸.

  115. تاریخ الیعقوبی، پیشین، ص۲۵۳ و ابن الطقطقی؛ الفخری فی الآداب السلطانیه و الدول الاسلامیه، ص۱۱۶.

  116. شهیدی، پس از پنجاه سال، صص۱۱۲-۱۱۳.

  117. شهیدی، پس از پنجاه سال، صص۱۱۴-۱۱۳.

  118. شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۸۴.

  119. شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۸۴.

  120. شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۸۴.

  121. شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، صص۱۸۵-۱۸۴.

  122. شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۸۵.

  123. شهیدی، پس از پنجاه سال، صص۱۶۹-۱۷۰.

  124. شهیدی، تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۸۵.

  125. یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶؛ ابن سعد، ج۶، ص۴۰۹.

  126. ابن سعد، ج۶، ص۴۱۴ـ۴۱۵.

  127. ناطق بالحق، ص۱۱.

  128. طبرانی، ج۳، ص۱۰۱.

  129. ابن سعد، ج۶، ص۴۱۵؛ ابن ابی شیبه، ج۶، ص۴۶؛ طبرانی، ج۳، ص۱۰۰.

  130. ابن سعد، ج۶، ص۴۱۳ـ ۴۱۷؛ ابن ابی شیبه، ج۶، ص۳، ۱۵.

  131. بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۳۶۶، ۴۵۳؛ دولابی، ص۱۰۴؛ طبرانی، ج۳، ص۹۵؛ ناطق بالحق، ص۱۱؛ مفید، ج۲، ص۲۷.

  132. ابن حنبل، ج۳، ص۲۶۱؛ بخاری، ج۴، ص۲۱۶؛ ترمذی، ج۵، ص۳۲۵.

  133. ابن سعد، ج۶، ص۴۱۳؛ بلاذری، ۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۱۲۳.

  134. کلینی، ج۶، ص۴۷۳ـ۴۷۴؛ صدوق، الامالی، ص۱۹۳، ۵۴۳.

  135. ابن سعد، ج۶، ص۴۱۰؛ طبرانی، ج۳، ص۱۱۵؛ ابن عبدالبرّ، ج۱، ص۳۹۷.

  136. ابن اعثم کوفی، ج۳، ص۴۰.

  137. ابن سعد، ج۶، ص۴۰۸؛ ابن ابی شیبه، ج۷، ص۲۶۹.

  138. ابن شهرآشوب؛ پیشین، ج۳، ص۴۰۱ و علامه مجلسی؛ پیشین، ج۴۳، ص۳۱۹.

  139. ابوالفضل علی بن حسن طبرسی، مشکاة الانوار، ص۱۷۰ و محدث نوری؛ مستدرک الوسائل، ج۸، ص۳۹۳.

  140. ابن شهرآشوب، ج۴، ص۷۳.

  141. شیخ صدوق؛ الخصال، ج۱، ص۱۳۵؛ علامه مجلسی؛ بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۳۳ و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۹، ص۴۴۷.

  142. ابن سعد، ج۶، ص۴۱۳.

  143. ابن عساکر، ج۱۴، ص۱۸۵.

  144. ابن عساکر، ج۷۰، ص۱۹۶ـ۱۹۷؛ ابن حزم، ج۸، ص۵۱۵؛ بهاءالدین اربلی، ج۲، ص۴۷۶.

  145. اربلی، ج۲، ص۴۷۸ـ۴۷۹.

  146. ابن شهرآشوب، ج۴، ص۷۲ـ۷۳.

  147. قاضی نعمان، ج۲، ص۳۳۹.

  148. مجلسی، ج۴۴، ص۱۹۶؛ ابن ابی الدنیا، ص۱۴۰؛ کلینی، ج۴، ص۴۷؛ ابن بابویه، ۱۳۶۲ش، ج۱، ص۱۳۵ـ۱۳۶.

  149. ابن شهرآشوب، ج۴، ص۸۳.

  150. ابن شهرآشوب، ج۴، ص۷۳-۷۴.

  151. ابن عساکر، ج۴۳، ص۲۲۴-۲۲۵.

  152. ابن شهرآشوب، ج۴، ص۷۳.

  153. احمدبن علی طبرسی، ج۲، ص۲۳.

  154. ابن سعد، ج۶، ص۴۰۹ـ۴۱۰، ۴۱۵.

منابع

  • ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴ و ۳، قم: علامه، ۱۳۷۹ق.

  • ابن اثیر، علی بن ابی الکرم، الکامل فی التاریخ، بیروت: دارصادر-داربیروت، ۱۹۶۵.

  • ابن المشهدی، محمد بن جعفر، المزار [الکبیر]، تحقیق جواد القیومی الاصفهانی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، ۱۴۱۹.

  • ابن الجوزی، عبدالرحمن بن علی، المنتظم فی تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، ج۳و۵، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۹۹۲.

  • ابن کثیر، ابوالفداء اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج۸، بیروت: دارالفکر، ۱۹۸۶.

  • ابن الفقیه، احمد بن محمد، البلدان، تحقیق یوسف الهادی، بیروت: عالم الکتب، چاپ اول، ۱۹۹۶.

  • البلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۵، تحقیق احسان عباس، بیروت: جمیعة المتشرقین الامانیه، ۱۹۷۹؛ انساب الاشراف، ج۳ و ۱، تحقیق محمد باقر محمودی، بیروت: دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷.

  • الاصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، تحقیق احمد صقر، بیروت: دارالمعرفه، بی‌تا.

  • امین، سیدمحسن، فی رحاب ائمه اهل بیت علیهم السلام، ج۴، ترجمه حسین وجدانی، سروش، ۱۳۷۶ش.

  • البغدادی، صفی الدین عبدالمؤمن، مراصد الاطلاع علی اسماء الامکنة و البقاع، ج۱، تحقیق علی محمد البجاوی، بیروت: دارالمعرفه، ۱۹۵۴.

  • دایرة المعارف تشیع، زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی و کامران فانی و بهاء الدین خرمشاهی، ج۲، نشر سازمان دایره المعارف تشیع، تهران: ۱۳۶۸ش.

  • دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، ج۶، تهران: ۱۳۷۷ش.

  • ابن سعد، الطبقات الکبری، تحقیق محمد بن صامل السلمی، طائف: مکتبة الصدیق، ۱۹۹۳؛ الطبقات الکبری، ج۱، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۰.

  • الطوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ش.

  • الطوسی، مصباح المتهجد، بیروت: مؤسسه فقه الشیعه، ۱۴۱۱.

  • الطوسی، الامالی، قم: دارالثقافه، ۱۴۱۴.

  • کلینی، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ش.

  • المفید، المقنعه، قم: کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق.

  • المفید، الارشاد، ترجمه و شرح فارسی: محمدباقر ساعدی، تصحیح: محمدباقر بهبودی، بیجا: انتشارات اسلامیه، ۱۳۸۰ش؛ الارشاد، ج۲، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، اسلامیه، ۱۳۵۱ش؛ الارشاد، ج۲، قم: کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳.

  • المفید، مسار الشیعة، قم: کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳.

  • الخوارزمی، الموفق بن احمد، مقتل الحسین(ع)، ج۱، تحقیق و تعلیق محمد السماوی، قم: مکتبة المفید، بی‌تا.

  • دانشنامه امام حسین(ع)، محمدی ری شهری و...، ج۱۰، مترجم: محمد مرادی، قم: دارالحدیث، ۱۴۳۰ق/۱۳۸۸ش.

  • الطبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک (تاریخ الطبری)، ج۲، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دارالتراث، ۱۹۶۷.

  • شهیدی، سیدجعفر، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۹۰.

  • شهیدی، سیدجعفر، پس از پنجاه سال، پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین علیه‌السلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۰ش.

  • المسعودی، علی بن الحسین، التنبیه و الاشراف، تصحیح عبدالله اسماعیل الصاوی، قاهره: دار الصاوی، بی‌تا؛ افست قم: دار الثقافة الاسلامیه، بی‌تا.

  • المسعودی، علی بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق اسعد داغر، قم: دارالهجره، ۱۴۰۹.

  • الدینوری، ابن قتیبه، المعارف، تحقیق ثروت عکاشه، قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب، ۱۹۹۲.

  • العسقلانی، ابن حجر، الاصابة فی تمییز الصحابه، ج۲، تحقیق عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۹۹۵.

  • جعفریان، رسول، گزیده حیات سیاسی و فکری امامان شیعه، ۱۳۹۱.

  • سید بن طاوس، اقبال الاعمال، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۷ش.

  • سید بن طاوس، الملهوف علی قتلی الطفوف، جمع آوری عبد الزهرا عثمان محمد، قم: المعد، ۱۹۸۸.

  • سید بن طاوس، الطرائف، ج۱، قم: خیام، ۱۴۰۰.

  • العاملی، محمد بن مکی (شهید اول)، الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه، ج۲، قم: جامعه مدرسین، ۱۴۱۷.

  • الطبرانی، المعجم الکبیر، ج۳، تحقیق حمدی عبدالمجید السلفی، بی‌جا، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.

  • السمعانی، الأنساب، ج۸، تحقیق عبدالرحمن بن یحیی المعلمی الیمانی، حیدرآباد: مجلس دائرة المعارف العثمانیه، ۱۹۶۲.

  • ابن الصباغ، الفصول المهمه فی معرفة الائمة، ج۲، تحقیق سامی الغریری، دار الحدیث، ۱۴۲۲.

  • البحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضره فی احکام العترة الطاهره، ج۱۷، تحقیق محمدتقی ایروانی و عبدالرزاق مقرم، قم: جامعه مدرسین، ۱۴۰۵.

  • البحرانی، عبدالله، العوالم الامام الحسین(ع)، تحقیق مدرسه الامام المهدی(عج)، قم: مدرسه الامام المهدی(عج)، ۱۴۰۷.

  • الطبری، احمد بن عبدالله، ذخائر العقبی، قاهره: مکتبة القدسی، ۱۳۵۶ق.

  • الطبری (شیعی) محمد بن جریر، دلائل الامامه، قم: دار الذخائر.

  • الحلی، ابن نما، مثیر الاحزان، قم: مدرسه امام مهدی(عج)، ۱۴۰۶.

  • ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۴، بیروت: دار الفکر، ۱۴۱۵.

  • المزی، تهدیب الکمال، تحقیق بشار عواد معروف، ج۶، بیروت-لبنان: موسسة الرساله، ۱۹۸۵.

  • ابن الطقطقی، الفخری فی الآداب السلطانیه و الدول الاسلامیه، تحقیق عبدالقادر محمد مایو، بیروت: دارالقلم العربی، ۱۹۹۷

  • الطبرسی، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج۱، تهران: اسلامیه، ۱۳۹۰ق.

  • الطبرسی، ابوالفضل علی بن حسن، مشکاة الانوار، نجف: کتابخانه حیدریه، ۱۳۸۵ق.

  • الطبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، مشهد: نشر مرتضی، ۱۴۰۳.

  • ابن الخشاب البغدادی، تاریخ موالید الائمه (المجموعه)، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.

  • العاملی، ابن حاتم، الدر النظیم، قم: جامعه مدرسین، بی‌تا.

  • الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج۱، تبریز: مکتبة بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق.

  • الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج۲، ترجمه حسین زوارئی، حقیقت، ۱۳۸۱ق.

  • ربانی خلخالی، علی، چهره درخشان امام حسین علیه‌السلام، قم: مکتب الحسین، ۱۳۷۹ ش.

  • الصدوق، کمال الدین وتمام النعمة، تصحیح وتعلیق: علی أکبر الغفاری، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، محرم الحرام ۱۴۰۵-۱۳۶۳ش.

  • الصدوق، التوحید، تحقیق: تصحیح وتعلیق: السید هاشم الحسینی الطهرانی، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، بی‌تا.

  • الصدوق، الخصال، ج۱، قم: جامعه مدرسین، ۱۴۰۳.

  • الصدوق، الأمالی، قم: تحقیق: قسم الدراسات الإسلامیة - مؤسسة البعثة – ۱۴۱۷.

  • الصدوق، علل الشرائع، ج۱، النجف الأشرف: المکتبة الحیدریة ومطبعتها ۱۳۸۵-۱۹۶۶م.

  • فتال نیشابوری، محمد بن حسن، روضة الواعظین، ج۱، قم: رضی، بی‌تا.

  • قمی، عباس، منتهی الامال، ج۱، قم: مؤسسه انتشارات هجرت، ۱۳۷۲ش.

  • مالک بن انس، الموطأ، ج۲، تحقیق محمد فؤاد عبدالباقی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۹۸۵.

  • مقدسی، یدالله، باز پژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۱ش.

  • موسوعه کلمات الرسول الاعظم، ج۶، کتاب الحسنین(ع) و کتاب اهل البیت(ع)، مولف لجنة الحدیث فی مرکز ابحاث باقرالعلوم(ع)، تهران: نشر امیرکبیر ۱۳۸۸.

  • قمی، علی بن محمد، کفایة الاثر، قم: بیدار، ۱۴۰۱.

  • المجلسی، بحارالانوار، ج۳۶و۴۵، بیروت: مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴.

  • خرگوشی نیشابوری، ابو سعید، شرف المصطفی، ج۵، مکه: دارالبشائر الاسلامیه، ۱۴۲۴.

  • حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۳، تحقیق یوسف عبدالرحمن المرعشی، بی‌تا.

  • الترمذی، سنن، ج۵، تحقیق عبدالرحمن محمد عثمان، بیروت: دارالفکر، ۱۹۸۳.

  • ابن حبان، صحیح، ج۱۳، تحقیق شعیب ارنؤوط، بی‌جا: الرساله، ۱۹۹۳.

  • الدینوری، ابن قتیبه، الامامه و السیاسه، ج۱، تحقیق علی شیری، بیروت: دارالأضواء، ۱۹۹۰.

  • النمیری، عمر بن شبه، تاریخ المدینة المنوره، ج۳، قم: دارالفکر، ۱۳۶۸ش.

  • الذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، ج۵، تحقیق عمر عبدالسلام تدمری، بیروت: دارالکتاب العربی، ۱۹۹۳.

  • المتقی الهندی، علاء الدین علی، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج۱۳، تصحیح صفوة السقا، بیروت: الرساله، ۱۹۸۹.

  • خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۲.

  • الدینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود، الاخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر مراجعه جمال الدین شیال، قم: منشورات رضی، ۱۳۶۸ش.

  • الدینوری، ابن قتیبه، الامامه و السیاسه، ج۱، تحقیق علی شیری، بیروت: دار الأضواء، چاپ اول، ۱۹۹۰.

  • ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۵۴، بیروت: دارالفکر، ۱۴۱۵.

  • الحرانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، قم: جامعه مدرسین، ۱۴۰۴.

  • الکوفی، ابن اعثم، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت: دار الأضواء، چاپ اول، ۱۹۹۱.

  • الیعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج۲، بیروت: دار صادر، بی‌تا.

  • الذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، تخریج شعیب ارنؤوط و تحقیق حسین اسد، بیروت: الرساله، چاپ نهم، ۱۹۹۳.

  • کشّی، محمد بن عمر، رجال الکشی، مشهد: دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش.

  • تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج۲، مصر: دارالمعارف، ۱۳۸۵ق.

  • الکتبی، فوات الوفیات، ج۲، تحقیق علی محمد بن یعوض الله و عادل احمد عبدالموجود، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۲۰۰۰.

  • الطبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک (تاریخ الطبری)، ج۵، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دارالتراث، ۱۹۶۷.

  • خلیفة بن خیاط، تاریخ خلیفة بن خیاط، تحقیق فواز، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۵.

  • الاصفهانی، ابوالفرج، الاغانی، ج۱۷، بیروت: دار احیاء تراث عربی، چاپ اول، ۱۴۱۵.

  • الازدی، ابومخنف، مقتل الحسین(ع)، تحقیق و تعلیق حسین الغفاری، قم: مطبعة العلمیه، بی‌تا.

  • الخوارزمی، الموفق بن احمد، مقتل الحسین(ع)، ج۱، تحقیق و تعلیق محمد السماوی، قم: مکتبة المفید، بی‌تا.

  • مسکویه، ابوعلی، تجارت الامم، ج۲، تحقیق ابوالقاسم امامی، تهران: سروش، ۱۳۷۹ش.

  • السماوی، محمد، ابصار العین فی انصار الحسین(ع)، تحقیق محمد جعفر الطبسی، مرکز الدراسات الاسلامیه لممثلی الولی الفقیه فی حرس الثورة الاسلامیه.

  • فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج۱، قم: هجرت، ۱۴۰۹.

  • الموسوی المقرم، عبدالرزاق، مقتل الحسین(ع)، بیروت: دارالکتاب الاسلامیه.

  • محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج۸، قم: آل البیت(ع)، ۱۴۰۸.

  • ۹۵/۰۸/۱۶
  • سجاد اکبری

عاشورا

واقعه کربلا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی